onsdag 20 maj 2015

Linnea Bergling om sitt CI: "Den absolut bästa musiken är att höra fåglarnas sång"

Med ensidig hörsel arbetade Linnea Berling som professionell sångare och musiker. När hörseln så småningom helt försvann gick det inte längre att sjunga men med hjälp av sitt CI hittar hon sakta tillbaka till sången.

När var det du insåg att hörseln inte var som den skulle? Hur hanterade du detta faktum?
När jag började på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm så genomgick alla blivande elever en hälsoundersökning där läkaren viskade något bakom ett A-4-papper ... och jag hörde inte “ett dyft”. Jag förträngde och låtsades inte om det faktum att jag hade en lätt till medelsvår hörselnedsättning. Jag hade definitivt inte märkt av att jag hörde dåligt under min uppväxt.

Hur har du hanterat de hinder med din hörselskada i samband med din sång?

Som jag skrev ovan så förträngde jag det tråkiga faktum att jag hade en hörselnedsättning de första åren på Musikhögskolan. Däremot när jag gick andra året på Operahögskolan i Stockholm och var gravid med min dotter Gabriella, så blev jag plötsligt döv på mitt vänstra öra! Stor chock men upplevde ändå att jag hörde på mitt högra öra. Dessvärre var det så att jag var relativt måttligt till gravt hörselskadad även på mitt högra öra.

Mycket tack vare ett absolut gehör och en okuvlig vilja och envishet så möjliggjordes min utbildning och karriär som sångare och musiker. Men det var oerhört tröttande att förtränga och leva som andra hörande professionella musiker. Som operasångare måste man provsjunga och jag skickades ner till, framförallt Tyskland av agenturer för provsjungning på olika operascener. I och med att operajuryn satt på parkett och jag hade starkt scenljus i ögonen och man frågade mig om något kunde jag inte höra något av vad de sade. Det bidrog till att jag slutade med opera och blev barockmusiker. Samt att operasångare tenderar att sjunga oerhört starkt och jag var ljudkänslig. Så då sadlade jag om och blev kammarmusiker och barocksångare och sjöng med olika Medeltid, Renässans och Barockensembler i 10-15 år innan jag blev döv även på mitt högra öra i oktober 2006.

Vad har du för relation till musiken idag?
Mitt förhållande till musik idag är bitterljuvt. Det är svårt eller rättare sagt omöjligt att höra musik som jag gjorde som hörande musiker, även om hörapparater fungerade relativt bra. Symfonisk musik klingar endast som rytmiska treklanger. Rytm fungerar bra att höra med Cochleaimplantat. Jag var inställd på att CI är gjort för att höra tal. Så mina förväntningar på att höra musik lika bra som innan jag blev döv och fick CI var lika med ... noll.
 

Trots detta var jag oerhört nyfiken och satte redan första dagen som inkopplad in i ljudriket oktober 2006, 18 dagar efter min CI-operation och övade försiktigt skalor, Alice Tegner-barnsånger, dur och moll-tonalitet. Testade att försiktigt göra mjuka uppsjungningsövningar. Det gör jag fortfarande mer eller mindre dagligen, jag har tränat med min son Christopher, 21 år som är blivande sångare. Jag har hjälpt honom med instuderingen av hans romanser och operaarior. Jag har ackompanjerat honom på pianot. Ja, jag hör hans basbarryton bra för manliga sångröster ligger närmare talet och det fungerar tillfredställande för CI-hörandet att höra manliga sångare. Spela piano går bra men pianot klingar “ostämt” med CI-hörseln trots att pianot är nystämt. Trist faktum. Den absolut bästa musiken är att höra fåglarnas sång. Helt underbart. Jag hade inte hört fågelsång på 15-20 år.

Du har CI – hur kändes det att börja använda den?
Det gick fort för mig att höra och förstå röster. Men oj, oj, det var ändå helt fantastiskt att kunna urskilja så många ljud som hjärnan inte hört på minst 20-30 år. Men visst var och är det jobbigt med CI-hörande. I lugna miljöer och en person som talar i taget går mycket bra. Jag blir hjärntrött. Men dessvärre finns dagliga hörsituationer som det är så frustrerande då mitt CI-hörande inte räcker till. Och man talar “över huvudet” på mig, som om jag vore förståndshandikappad. Inte kul!

Har du några råd för andra CI-användare som kan uppleva första tiden som jobbig med allt vad det innebär?
Jaa, mitt råd till andra, om möjligt, är att använda ditt CI så mycket som möjligt. Helst från morgon till kväll! Jag använder det alltid. Men jag behöver vistas i tysta rum eller i lugn miljö. Motionera mycket, jag har promenerat dagligen minst en timme. Bra att rensa hjärnan, gå helst i skog och mark, lyssna på fåglar och naturljud. Köp en CD med fågelsång.
 

Lyssna gärna på musik. Börja gärna med enkel musik, helst ett instrument i taget. Barnsånger går bra, det vill säga sådant man känner igen sedan tidigare. Bra är även att dansa. Det går om man bara vågar testa. Klart kul! Och sjung. Börja med att sjunga i ett lägre register och ge inte upp, det låter bara på ett annat sätt än tidigare. Ta det lugnt och lycka till!

Inga kommentarer: