tisdag 5 november 2013

Konferens i Göteborg om inkludering i skolan

Hej hej!

Här har vi Elin Korall som bloggar igen!

Just nu är jag i Göteborg för att delta på en intressant konferens. Konferensen kommer att handla om hur man på bästa sätt kan organisera stöd till elever med funktionsnedsättningar så att de kan inkluderas i skola och undervisning. Det kommer att delta folk från både Sverige och övriga Europa, ca 40 personer.

För två år sedan var jag på en liknande konferens i Bryssel,. Den gick ut på att man samlade unga från hela Europa med någon form av funktionsnedsättning för att skapa ett forum där ungas röst kan bli hörda. Temat var "Inkludering i skolan". Våra resultat och åsikter presenterades inför politiker i EU parlamentet.

Jag blev inbjuden av SPSM att delta på det här seminariet, och flera av de vuxna representanterna från Bryssel kommer även delta på det här seminariet. Det ska bli väldigt intressant att höra hur de har tagit tillvara på våra åsikter och hur de har arbetat de senaste två åren.

Just nu går jag omkring och pratar för mig själv på som en tok. Seminariet är på engelska och jag laddar med mina bästa erfarenheter, ord och argument. Jag har också spanat in vart vi kommer ha våra diskussioner.

Det här kommer vara både intressant och riktigt roligt! Ikväll kommer vi ha en välkomstmiddag med mingel för att lära känna varandra och imorgon kommer vi köra igång hela dagen. Tagg tagg taggad igelkott!

Redo för välkomstmiddag!

Smygtittade igenom fönsterna till konferenslokalerna.

/Elin

Inga kommentarer: