lördag 7 juli 2012

Torsdag i Almedalen


Torsdagen i Almedalen, veckan började lida mot sitt slut för oss i Unga Hörselskadade. Dagen för min del började med ett seminarium av Humana med rubriken "Har kommunernas arbete för tillgänglighet upphört". Jag och Susanne från UH var tidigt på plats. Frågade arrangören om det fanns hörselslinga i lokalen, i programtidningen hade inte sagts ett ord om detta, de skulle kolla. Nej, någon slinga fanns inte och ingen tolk heller, så vi fick använda våra "egna" tolkar som var med. Med på seminariet fanns också deltagare från de andra döv och hörselskada organisationerna. Seminariet bjöd på diskussioner om tillgänglighet, att regeringen i början av 2000- talet bestämt att samhället skulle vara tillgängligt för personer med funktionsnedsättning år 2010, dit nådde vi inte utan nu har året flyttats fram till 2016. Seminariet förde diskussioner om olika hinder som behöver undanröjas för att nå ökad tillgänglighet, dock låg fokuset hela tiden på de fysiska nedsättningarna, främst rörelsehinder, inte ett ord nämndes om kommunikationshinder så som hörselnedsättning eller dövhet. Detta påpekade Sveriges dövas riksförbund (SDR) men fick då som svar att de inte kunde fokusera på alla aspekter av en nedsättning, tack för det. Efter seminariet gick jag och Susanne fram till var sin arrangör för att kommentera att det inte fanns någon T- slinga. Den man som jag talade med ansåg inte riktigt att detta låg på deras bord, betonade dock att ca 1,3 miljoner av den svenska befolkningen har en hörselnedsättning och majoriteten av dem skulle vara hjälpta av en hörselslinga, frågade om de tyckte att över tio procent av den svenska befolkningen skulle utestängas från deras seminarium, nej, det tyckte de väl inte. Men attityden var ändå negativ, pinsamt anser jag att prata om tillgänglighet, men sedan anse att det inte ligger på deras bord.



Nästa seminarium för min del var Institutet för Framtidsstudier, Temagruppen för Integration i Arbetslivet (TIA) samt Europeiska socialfonden som stod för. Deras seminarium hade temat "Hur vet vi om arbetsmarknadspolitiken verkligen fungerar". Där de diskuterade hur effekterna av arbetsmarknadspolitiska program skall och bör mätas. Ett intressant seminarium som dessutom hade både hörselslinga och tolk, bra jobbat. Dock hade de missat att skriva ut om tolk i programmet så kom dit med de tolkar som jag bokat själv, men de kunde jag sedan skicka iväg på rast. Efter seminariet diskuterade jag och en representant från SDR med David Olsson från Arbetsförmedlingen (AF) om tillgängligheten för döva och hörselskadade på arbetsmarknaden. Diskussion fördes bland annat kring att döva har svårt att få tolk i arbetslivet och att arbetsgivaren idag tvingas stå för en stor del av tolkkostnaderna vilket medför att många mindre arbetsgivare inte har ekonomiska resurser att anställa en person som behöver tolk.



Neurologiskt Handikappades Riksförbund (NHR) och Genzyme i samarbete med tidningen Föräldrakraft stod som arrangörer för nästa programpunkt. Diskussioner fördes kring att kraven på arbetsmarknaden blir allt hårdare, vilket resulterar i att personer med funktionsnedsättning har svårare att få och behålla ett arbete om de inte kan prestera 120 % för jämnan. en diskussion fördes kring om den danska modellen Flexjobb skulle kunna underlätta för personer med funktionsnedsättning att få och behålla ett arbete. seminariet hade både slinga och tolk, dock fick vi påpeka att de skulle starta slingan när seminariet körde igång, men vill ändå ge beröm för att de fixat.  efter seminariet passade jag på att ta en diskussion med Elisabeth Svantesson som är ordförande i arbetsmarknadsutskottet. diskuterade kring tillgänglighet på arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning och påpekade än en gång om tolkkostnaderna. Elisabeth blev nyfiken på om jag själv hade arbete och vad jag jobbade inom, fick erkänna att jag arbetade på Arbetsförmedlingen och det visade sig att jag arbetar i en kommun ganska nära hennes hem. Hon kände dessutom min chef och lovade att komma ut och besöka mig på min arbetsplats för att fortsätta diskussionen om tillgänglighet på arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning, skall maila Elisabeth och håller verkligen tummarna för att hon kommer och besöker mig så vi kan fortsätta vår diskussion.



Det sista seminariet för dagen hade temat "
Hur hittar man och behåller ett jobb när man är ung med funktionsnedsättning?" och arrangerades av Föreningen Furuboda i samarbete med tidningen Föräldrakraft. de diskuterade kring att det är svårt att få ett arbete som ung idag, att vara ung och dessutom ha en funktionsnedsättning gör inte saken lättare. diskussion fördes om svårigheter och framgångsfaktorer på vägen till arbete för unga med funktionsnedsättning. seminariet hade såväl slinga som tolk, bra jobbat.



Seminariets slut tog jag en promenad ner till hamnområdet och diskuterade med olika myndigheter/organisationer som fanns där. Bland annat pratade jag med polisen om den sms tjänst som finns som gör det möjlighet för döva och hörselskadade komma i kontakt med brandkår, polis och ambulans genom sms. frågade lite om vad deras erfarenhet kring detta var om de visste något om hur många som nyttjar tjänsten osv. pratade även med Finnsam som bland annat arbetar för at ge stöd till personer som befinner sig långt ifrån arbetsmarknaden. frågade om de någon gång haft döva och hörselskadade deltagare i deras program och hur det i så fall fungerat. de trodde att de haft det och att de då hade bokat tolk och att det fungerat tillfredsställande.



Därefter väntades tal av Jan Björklund. De andra partierna vars tal vi lyssnat på hade bokat de främsta raderna för oss tolkanvändare så att vi kunde se tolkarna och på så vi hänga med i diskussionerna, men inte Folkpartiet. De kom och körde bort oss från de främsta bänkarna. Påpekade att vi ville se tolken och frågade om de kunde reservera platser för os still kommande år, det kunde de, men inte längst fram, för där skulle representanter för partiet sitta, Konfronterade med att vi inte kan se tolken från sista bänk. De skulle kolla på lösningar till nästa år vilket jag med spänning väntar på. Björklund fokuserade i sitt tal mycket på skolan vilket inte var helt förvånande. Han pratade om friskolan och att det ger eleverna valfrihet att välja, han pratade också om att han anser att Arbetslöshetsförsäkringen (A-kassan) skall bli obligatorisk för alla på samma sätt som föräldraförsäkringen, pensionsförsäkringen etc. Efter talet så fick jag möjligheter att kommentera det på teckentorget, tyvärr är detta klipp varken med tal eller text, så krävs behärskande av teckenspråk för att kunna se vad jag säger. Kommenterar i alla fall att friskolor idag inte ger valfrihet för hörselskadade och döva, då skolorna har rätt att neka dem tillträde pga. de kostnader det medför för skolan att anpassa.



Dagen i Almedalen var otroligt givande och rolig. UH gruppen avslutade den sedan med en gemensam middag.A


Inga kommentarer: