måndag 12 april 2010

Nedför i Stöten - på skidresa med UH

Här kommer lite sent ett inlägg om skidresan till Stöten som UH arrangerade i slutet på februari. Texten är skriven av Ida Karlsson, en av deltagarna.

Bussen startade i Stockholm på torsdag morgon och rullade vidare mot Sala där jag och ett gäng andra klev på. I Leksand avnjöts en riktigt god lunch och ytterligare några klev på bussen. Äntligen på väg mot fjällen!

Efter ”obligatorisk” uppvärmning med filmen Snowroller kom vi äntligen fram, skidor skulle hyras och mat bäras och delas ut. Alla tilldelades en plats i en lägenhet och jag måste säga att jag fick utomordentligt trevliga rumskompisar, vi fann varandra direkt. Middagen åkte fram med en väldig fart och snacket flödade. På kvällen blev det lite välkomstaktiviteter med hela gänget, bland annat ”lära känna bingo”. Jag upptäckte att jag faktiskt kände flera stycken sedan tidigare UH-aktiviteter. Alla var fulla av förväntan inför den kommande skidåkningen så kvällen blev inte sen.

Jag vaknade tidigt på fredag morgon och trots att jag normalt är en riktig sjusovare så var jag först upp och började fixa med frukosten, vilken var som en buffé tack vare våra fantastiska ledare, riktigt gott med andra ord.
Sedan väntade backarna för de allra flesta, några gick på tur eller åkte längdskidor i spåren. Kanske ska tillägga att vi bodde precis bredvid liften, ski in, ski out alltså! Trots ymnigt snöfall tog jag och min något skidovana lägenhetskompis liften upp för att börja lite lätt med gröna backar. Hon visade sig dock vara en hejare på att lära sig så jag agerade skidlärare trots mina egna bristande kunskaper. Efter några missöden med lårdjup snö och krypande i densamma var det dags för lunch. Och vilken lunch, jag kan inte precis påstå att vi fick svälta.
Stärkta och mätta gav vi oss ut igen, den här gången i svarta och röda backar. Min kompis skulle gå på skidskola så jag hängde på en annan kompis och hennes vänner. Mycket åkning blev det tills backen stängde klockan 19. Jag var ganska mör så bastu och god middag kändes inte helt fel. Resten av kvällen tillbringades med mina fantastiska lägenhetskompisar och flera andra. En kul kväll alltså, ingen brist på samtalsämnen här inte.

Lördagen började även den med en stor frukost innan vi kastade oss ut i backarna. Även denna dag snöade det, men vad gjorde väl det när alla pister täcktes av ett härligt lager med puder. Idag började jag med de svarta backarna vid branta torget, de var helt underbart pudriga utom längst upp där isen kom fram. Även lördagens lunch var riktigt god, hela gänget samlades och utbytte erfarenheter. Vid det här laget var backarna ganska uppåkta så jag och några till bestämde oss för att bygga ett hopp. Det blev riktigt bra och ett helt gäng samlades för att hoppa och skratten blev många. Liksom alla foton på diverse landningspositioner.
Efter några timmars hoppande åkte jag och en till iväg för att leta lite bra skogsåkning och hittade en helt orörd brant med ett tjockt lager puder, Vi flöt fram i snön och blev kvar där resten av tiden.
Även denna kväll ägnades åt bastu och god middag. Men sedan blev det dags för aktiviteter med ledarna. Lekar, tävlingar mellan lägenheterna och intressanta diskussioner om UH’s politiska program hanns med innan vi började städa inför avresan och sedan stupade i säng.

Oj jag har ju glömt den grymma skidtävlingen som ledarna fixade på dagen! Alla kunde vara med och den gick ut på att åka samma sträcka två gånger på så lika tid som möjligt. Vilket visade sig vara enormt svårt. Dock korades en lycklig vinnare som fick pris under kvällen.

Jag och några andra skyndade oss ut på söndag morgon för att ta till vara på några timmars åkning innan bussen skulle rulla hemåt. Efter otålig väntan på bussen så att bagaget kunde läggas in gav vi oss iväg. Backarna var lika härliga som föregående dagar. Vi begav oss rätt snart till ”vår” brant för lite åkning i försiktiga solstrålar.
Jag åkte in i det sista och var näst sist upp på bussen, lagom tills jag satt där trängde solen fram på allvar. Men vad gör väl det när man sitter nöjd med utmattade lår efter en helt fantastisk helg i Stöten. En stor eloge till de som fixade och trixade innan resan och även till våra ledare som gjorde resan oförglömlig. Sedan ska vi inte glömma alla deltagare som bjöd på många skratt. Tack!

3 kommentarer:

Kave N sa...

Vad var det för hemlig skidresa? Det har inte funnits någon info om denna resa på hemsidan, den finns inte ens under träffar och aktviteter!

Unknown sa...

Men Kave vad löjlig du är. Det är ju den skidresa du själv var med på i februari. Sen att bloggposten kommer upp väldigt sent är en annan historia.

Anonym sa...

Bra inlägg Ida! Jag hade minst lika kul!
Anna