torsdag 2 juli 2009

Seminarium om politisk reklam i TV

Josefine, Susanne och Julia var på seminarium om politisk reklam i TV. I panelen bestod av TV4:as chef, politiska partisekretare för S, MP, M och FP.
Det fanns ingen slinga i lokalen och tyvärr så tillät moderatorn inte att tolkarna stod på scen och tolkade. Julia, vår ordförande ville ställa en fråga om textning i politisk tv reklam men tyvärr ville moderatorn inte se att vi ville ha ordet. Till slut fick vi ordet med hjälp av tolken som viftade med armarna (tack tolken).
Det vi ville ha sagt var följande:
"HRF skickade ut en förfrågan till alla politiska partier innan EU-valet ang textning av reklamfilmer i TV.
* Moderaterna och Centern svarade inte alls
* Folkpartiet och Junlilistan textade inte - tar tid och är dyrt.
* Kristdemokraterna textade efter HRF:s brev via texttv men var problem för TV4 att få det att funka.
* Vänstern, Socialdemokraterna och Miljöpartiet hade filmer på webben (you tube) ingen textning där heller. I och för sig hade S och MP filmer där djur pratade och därför textade sina filmer. Men vi pratar om när det finns behov av textning vid tal.

Argumenten från partierna att det är dyrt. Alla som har lite koll på internet, vet att det finns program som gör det hela enkelt. En vanlig webbredaktör kan texta en film.
Vid textning av TV-sända reklamfilmer ligger även problemet hos TV4. Man textar, vid text-Tv men ovanan att texta reklamfilmer gör att det inte finns rutiner för det.

Eftersom amerikanska valet har tagits upp, kan vi nämna att där finns en LAG på att allt som sänds ska textas.

Vår fråga är alltså: Varför textar ni inte de politiska reklamfilmer och ger de 1 miljoner hörselskadade tillgång till samhällsdebatten?"

Eftersom vi fick ställan frågan så sent så blev frågan istället: "Varför textar ni inte politiska reklamfilmer i TV?"
Svaren var "jo det är viktigt" men det var inte svar nog på våran fråga.

Almedalsgruppen

Inga kommentarer: